guia de estambul ve insan anatomisi bilgileri675 bugün yine guia de estambul yazdı ve guia de estambul diyorki 12 maddede “I Teşekkülienn zorunlu organları, genel kurul, yönetırr kurulu, denetim kurulu ve onur kuruludur. Teşekküller başka organlar da kurulabilirler. Ancak bu organlara genel kurul, denetim kurulu onur kurulunun görev, yetki ve sorumlulukları devredilemez. Gençj kurul dışındaki zorunlu organlar en az üçer üyeden oluşur Ancak ^uhe denetim kurulu yerine bir denetçi ile yctımlebılır. Zorunlu organlar için üye sayısınca yedek üye seçilir Bu seçimler genel kurul tarafından yapılır Şube zorunlu organlannı şube genel kurulu seçer 2 Bu Kanuna göre kurulan teşekküllenn merkez ve şube genel kurullarının en geç ıkı yılda bir toplanması: Genel kurullarda, komisyon seçımlen dışında, bütün scçımlcnn gizli oy ile yapılması; iki genel kurul toplantısı arasındaki döneme ait faaliyet ve hesap raporu ile denetim kurulu ve denetçi raporunun ve gelecek döneme ait bütçe teklifinin genci kunıl üyelerine toplantıdan önce dağıtılması; zorunludur.'' kuralına yer verilmiştir Gerekçede ise teşekküllenn organlan sayıldığı gibi, genel kurulu belirleyen esaslann gösterildiğini, bundan başka merkez ve şu be genel kurullarının en geç 2 yılda bir toplanmasının öngörüldü^ görülmektedir.’" M.G.K ce Hazırlanan Taslak Metinde ""Ortak hu-kümler' başlığı altında 9. maddede" Sendikaların, sendikaların şubelerinin vc konfederasyonlann zorunlu organları; genel kurul, yönetim kurulu, denetleme kurulu ve disiplin kuruludur. Sendika ve konfederasyonlar ihtiyaca göre başka organlar da kurabilirler. Ancak bu organlara zorunlu organların görev, yetki ve sorumlulukları devredilemez. Genel kurul dışındaki zorunlu organlara seçilen asil üye sayısı kadar yedek üye seçilir. Genel kurul tarafından seçilen asil üye sayısı kadar yedek üye seçilir. Genel kurul tarafından seçilen organların üyelerinin ad ve soyadları, meslek ve sanatları, ikametgâhları ile tüzük değişiklikleri vc tüzüğe göre şubelerin açılması sendikanın ve şubesinin bulunduğu ıllenn valilikleri ile bölge çalışma müdürlüklerine onbeş gün içinde, gönderilir ve 8 inci maddeye göre ilân edilir. Sendikalann, sendika şubelerinin ve konfederasyonların genel kurul dışındaki or-ganlannın; üyeliklerine aynı kişi, üst üste üç olağan genel kurulca seçilebilir. Bu süre sonunda aradan bir olağan genel kurulun toplanması için gereken süre geçmedikçe aynı kişiler tekrar organlara üye seçilemezler. Sendika veya konfederasyonların yöneticileri, kamu kurum veya kuruluşlarının katıldıkları teşebbüs veya ortaklıkların, yönetim
veya denetim kurullarına seçilemezler veya görev alamazlar ’’ düzenlemesi Türk-İş'in ""Ortak hükümler " başlıklı 9. maddeye ilişkin görüşünde^ “Sendikaların, sendikaların şubelerinin, varsa merkez şubelerinin ve konfederasyonların zorunlu organları; genel kurul, yönetim kurulu. denetleme kurulu ve disiplin kuruludur. Sendika ve konfederasyonlar ihtiyaca göre başka organlar da kurulabilirler. Ancak, bu organlara zorunlu organlann görev, yetki ve sorumluluklan devredilemez. Genel kurul dışındaki zorunlu organlara seçilen asil üye sayısı kadar yedek üye seçilir. Genel kurul tarafından seçilen zorunlu organların üyelerinin ad ve soyadları, meslek ve sanatları, ikametgâhları ile tüzük değişiklikleri ve tüzüğe göre şubelerin ve varsa merkez şubele-nn açılması sendikanın ve şubesinin ve varsa merkez şubesinin bulunduğu illerin valilikleri ile bölge çalışma müdürlüklerine onbeş gün içinde gönderilir ve sekizinci maddeye göre ilân edilir. Ancak, şube ve varsa merkez şube kuruluşları ve genel kurul tarafından yapılan seçim sonuçları şubenin ve varsa merkez şubenin bulunduğu mahalde ilân edilir.” denilmiştir. T.İ.S.K. ise Teklif ve Gerekçesinde de^ “l— Maddenin 4. fıkrasında yer alan ve seçilenlerin kimliklerinin bildirilmesi öngörülen organların «Zorunlu organlar» olduğu anlaşılmaktadır. Bu hükmün ihtiyari organlar için de uygulanması esasen mümkün olamaz. Örnek olarak bir Danışma Kurulunun veya bir Temsilciler Kurulunun üyeleri her zaman değişebileceği için hükmün uygulanmasında pratik güçler ortaya çıkacaktır. Bu nedenle Maddenin 4. fıkrası şu şekilde düzeltilmelidir. (Genel Kurul tarafından seçilen zorunlu organlann üyelerinin ad ve soyadları meslek ve sanatlar...» 2— Tasarının 5. Maddesinde yer alan hüküm kuruluşlann istikrarlı bir yönetime kavuşabilmesi için çok büyük önem taşımaktadır. Genel Kurul dışındaki zorunlu organlar da 3 dönemden fazla görev alınamaması Türk sendikacılığının geleceği bakımından endişe verici bulunmaktadır. Sorun yalnız işçiler bakımından değil işveren sendikaları yönetimi açısından da önemlidir. Özellikle sendikal kuruluşlarda yönetici ancak belli bir tecrübenin sonunda yetişmekte ve teşkilatına yararlı olabilmektedir. Geçtiğimiz yıllarda da acemi,
mından Cicficl Ktmıl tarmfından sevildiği ukdırde görev sürcsın^r tskyıd edilmesi diı^ıinttimenıelulır Ksldı kı, bu Kanunun sistemi kifiundefi de fcfiet kımıüanfi rastgele seçimler yapması söz konus^^ olamayecaktır Yönetimlerdeki ıstıkrann yöneticideki istikrara da btg İl olacı^^ dilfynülurse hy fıkmla benimsenen kaydın haklı gonilemı. yece^ oltaya çıkacaktır Bu görüşler ışığında <<Tasannın 9 maddesi nın 5 tıkrasımn bütünüyle tasandan çıkartılması, vc aynrı; bu maddede öngörülen hukumienn bu Kanunun vtiriirlüğünden sonraki donemler için geçerli olacağının fıkraya cklenmesı»zorunlu hır değişik-Uk olarak düşünülmektedir. 3— Maddenin son fıkrası yanlış anlanu vc uygulamaya son derece müsait olduğundan işveren sendikacılığı açısından çok büyük önem taşımaktadır. Bugün işveren sendika veya kon federasyon lan nın yonctıcılen kamu kurum veya kuruluşlannın ortak olduğu şirketlerde yönetim veya denetim kurulunda üye olan kimselerdir l:sascn bunun başka bir şekilde düşünülmesi, mümkün değil dil (,'unkü işveren olan şirket hükmî şahsiyetini, yönetim veya denetim kurullarında görev yapan hır kimsenin temsil etmesi en doğru bir ço/umdür Bu kimselerin şirketi temsılen yapacağı işlem vc alacağı kararlar dolayısı ile şirket yönetimine karşı sorumlu olması tabiidir I ıkranın düzenlenmesinden bunun işçi sendikaları ve Konfederasyon-lannm yöneticileri için düşünülmüş olabileceği de anlaşılmaktadır. Bu husus uygun ve doğru çözüm olduğundan fıkranın yalnız işçi sendika ve konfederasyon yöneticilerine inhisar ettinlmesi işveren sendikacılı ğı açısından zorunlu bulunmaktadır. Buna göre 9. maddenin son fıkra sının aşağıdaki şekilde düzenlenmesi gerekmektedir: «İşçi sendikala rmın veya işçi konfederasyonlannın yöneticileri kamu kurum veya ku ruluşlarının katıldıklan teşebbüs veya ortaklıkların yönetim veya denetim kurullarına seçilemezler veya görev alamazlar. Seçilmeleri veya görev' almaları halinde işçi sendika veya Konfederasyonlarındaki yöneticilik görevlen düşer. Bu fıkra işçi sendıkalan şubelerinin yöneticileri hakkında da uygulanır.» 4— Bu maddede ve aynı konuyu ilgilendiren diğer maddelerde önemli görülen diğer bir husus yöneticinin tarifinin yapılmadığıdır. Yönetici kimdir? Bu maddenin ve diğer madde-Icnn uygulanışından açıklığa ulaşabilmek içih 9. maddenin sonuna yönetici tarifinin eklenmesini zorunlu görmekteyiz. Görüşümüze göre maddeye son fıkra olarak aşağıdaki tanım eklenebilir. «Bu kanunun uygulanmasında yönetici, sendika, sendika şubesi ve konfederasyonların zorunlu, organlannda seçimle göreve gelmiş kişilerdir.» şeklindeki
görüş ve teklifler sonrasında hazırlanan M.G.K Komisyon Raporu ^leininde'* “Sendikaların, sendikaların şubelerinin ve Konfederasyonların zorunlu organları; genel kurul, yönetim kurulu, denetleme kurulu Nrc disiplin kuruludur. Sendika ve konfederasyonlar ihtiyaca göre başka organlar da kurulabilirler. Ancak bu organlara zorunlu organların forev, yetki ve sorumluluklan devredilemez. Bu Kanunun uygulan-l^ıasında yönetim ve denetim kurulu üyeleri yönetici sıfatını taşırlar. Cıencl kurul dışındaki zorunlu organlara seçilen asıl üye sayısı kadar yedek üye seçilir. Genel kurul tarafından seçilen organlann üyelerinin •il ve st)yadları, meslek ve sanatlan, ıkametgâhlan ile tüzük değişiklikleri ve tüzüğe göre şubelenn açılması, sendikanın ve şubesinin bulunduğu illerin valilikleri ile bölge çalışma müdürlüklenne onbeş gün içinde, gönderilir ve 8 inci maddeye göre ilân edilir. Ancak şube genel kurulu tarafından yapılan seçim sonuçları, şubenin bulunduğu mahal-|dc ilan edilir. Sendikaların, sendika şubelennin ve konfederasyonların genel kurul dışındaki organlarının, üyeliklerine, aynı kişi üst üste dört olağan genel kurulca seçilebilir. Bu süre sonunda oradan bir olağan genel kurulun toplanması için gereken süre geçmedikçe aynı kişiler (tekrar organlara üye seçilemezler. Ancak bu görev sürelerinin hesabında sendika ve konfederasyonlardaki süreler ayrı ayrı hesaplanır, ^endıka, sendika şubesi veya konfederasyonlann yöneticileri, kamu !kurum veya kuruluşları ile bunların katıldıkları teşebbüs veya, ortaklıkların, yönetim veya denetim kurullarında görev aldıkları takdirde sendika veya konfederasyonlardaki görevleri sona erer. Genel kurul dışındaki organlara seçilenlerin 5 inci maddede sayılan suçlardan biri jile mahkûm olmaları halinde görevleri kendiliğinden sona erer.” dü-|zenlemesı Komisyonun aşağıdaki Gerekçesinde: “Sendikalann, sendı-'ka şubelerinin ve konfederasyonların zorunlu organlan sayılarak tartışmalı olan bu konuya açıklık getirilmiştir.— Ancak sendika ve konfederasyonların ihtiyaçlanna göre başka organlar da kurabilmelerine I imkân sağlanmıştır.— Kimlerin yönetici sıfatını taşıyacağı belirtilerek ''tartışmalı bir diğer hususa daha kesinlik kazandınImıştır.— Madde, organlara ilişkin olaVak diğer ortak konulan da hükme bağlamaktadır.— Yem getinlen bir hükümle daha fazla sayıda sendika yöneticisi yetiştirilmesini, sendika içi demokrasinin kurulabilmesine yardımcı olunmasını ve tabanla ilişkilerin devamını sağlamak üzere yöneticilik
îfcurcsı sınııiandınlmıştır Bu hükme göre bir uye, sendika şubesi ve 9CTKİ1İÜI organlannda toplam 4 olağan genel kımıl süresi (azami 12 ve aynca kontederasyon organlarında da 4 olağan genel kurul suresin, ce sürekli olarak görev alabilecek, aradan bir olağan genel kurul sures< gevmedikçe yeniden herhangi bir organa seçilemeyecektir. Scndıkı yöneticilerinin kamu kurum veya kuruluşlar yahut bunların scrmıyt ve giderlerine katıldıkları teşebbüs veya ortaklıkların yönetim vcyı denetim kurullarında görev almaları halinde ışın mahiyeti icabı (ıkı görevin) aynı kişide birleşmesi sakıncalar doğurduğundan son fikri hükmü getirilmiştir.^ şeklinde görüşe yer venlmiştır^.
Bu maddenin 5.fıkrasına göre «Sendikaların, sendika şubelcnnın ve kontederasyonların genel kurul dışındaki organların üyelıklennc. aynı kışı üst üste dört olağan genel kurulca seçilebilir». Aynı kanunun 2K82 sayılı kanunla değiştirilen geçici 4. maddesinin 2. fıkrasına göre 2K2I sayılı Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce zorunlu organlara seçilmiş olanlardan «9’uncu maddenin beşinci fıkrası hükmüne göre dört veya daha fazla olağan genel kurul dönemini dolduranlar iki dönem daha seçilebilirler». Yargıtay bu ayrık kuralın «doğrudan doğruya kanun un yürürlük tarihinde üst üste 4 veya daha fazla olağan genel kurul döneminde seçilmek suretiyle 9/5 maddesindeki tavan sınınnı tamamen dolduranlara» ilişkin olduğunu, bu istisnaî hükmün «Yasa nın yürürlüğe girdiği tanhte 4 veya daha fazla genel kurul dönemini doldıınnayanlar için uygulanması»nın düşünülemıyeceğini, geçici 4. maddenin 2. vc 3. fıkralarındaki şartlan gerçekleştirmeyenlerde «en az 10 yıl bilfiil işçi olarak çalışmış olma şartının aranması gerektiğı»nı ıtade etmiştir^.
Sendikaların zorunlu organlarının başında genel kurul gelir. Gc-M kurul sendika üyesi işçiler veya delegelerden oluşur İşçiler ancak dıştıkları işyerinin tâbi olduğu işkolunda kurulu bir sendikaya üye labıldıklennden ancak üyesi bulunduklan sendikanın zorunlu orga-
t da yer alabilirler. Ayrıca genel kurul dışında yönetim, denetim ve iplin kurulu üyeliklerinden bir göreve seçilebilirler. Zira, bir scndı-pıın zorunlu organına, sendikanın üyesi olmayan kişilenn seçilebil-icsi yasada öngörülmüş olmadığı gibi, bir kimsenin sendika üyeliği teersız olunca zorunlu organlardaki görevlerinin de geçersiz olacağı Wgıtay ve öğreti tarafından kabul edilmektedir*.
_ Sendikalar ve konfederasyonların zorunlu organlann görev, yet-[fve sorumlulukları devredilmemek koşuluyla başka organlar da ku-rt)ilmelerı mümkündür.
İ Genel kurul dışındaki organlardan yönetim ve denetim kurulu kan ve üyeleri yönetici sayılmalarına rağmen disiplin kurulu haşan ve üyeleri için yasada böyle bir ayrıcalık öngörülmemiştir. Yöne-cılık asıl üye sayısı kadar seçilen yedek üyeler için, asıl üyeliğin arizı eğil devamlı olarak ölüm, istifa gibi sebeplerle sona ermesi halinde aşlar. Bu nedenle mal bildiriminde bulunmak da dahil olmak üzere ütün yükümlülükler asıl üyeliğe getirilmesi halinde o tarihten başlar.
Disiplin, denetleme ve yönetim kurulu başkan ve üyeleri gibi ihtiyari ■yanlara seçilmiş sendika üyelerinin bu Kanunun 5. maddesinde sayılan ıçlardan mahkum olmaları halinde görevleri kendiliğinden sona erer. An-ıL bu durumun idari değil bir yargısal kararla tesbiti gerekir.
Y 9. HD. 7.5.1985-6245/6261 ;Y 9. HD. 10.7.1985-7738/7474; OĞUZMAN, K ; Toplu İ> ilişkileri Açısından Yargılayın 1985 Yılı Kararlarının Değerlendirilmesi, Yargılayın İş Hukuku Kararlarının Değerlendirilmesi 1985, İstanbul 1987. s. 144 (Basisen Yay.) 16 EYRENCt, Ö.; Sendikal İlişkiler Açısından Yargıtay 1987 Yılı Kararlarının Değerlendirilmesi. Yargılayın İş Hukuku Kararlarının I3eğerlendirilmesi 1987, İstanbul 1989 (Basisen Yay) 20 s. 144-145, Aynı y*t/Ar, Sendikalar Hukuku, s. 107.
..guia de estambul sundu..

No hay comentarios:
Publicar un comentario